[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
پروانه و مجوزهای نشریه::
برای داوران::
اطلاعات پرداخت هزینه::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Nursing Index
AWT IMAGE
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1399 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 58-48 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه دانش و نگرش دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل پیرامون حقایق دوران سالمندی در سال 1398
وحید پاکپور ، رامش اللهویردی ممقانی ، تُکتَم کیانیان*
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده:   (3159 مشاهده)
مقدمه: امروزه، مراقبت از جمعیت روبه رشد سالمندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مدیریت سلامت سالمندان، نیازمند شناسایی وضعیت دانش و نگرش موجود و بازنگری در برنامه‌های آموزشی است در این راستا، پژوهش حاضر با هدف مقایسه دانش و نگرش دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل پیرامون حقایق دوران سالمندی انجام شد.
روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که با همکاری 403 دانشجوی پرستاری و 446 پرستار شاغل در بیمارستان‌های آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز طی سال 1398 انجام یافت. نمونه‌گیری از دانشجویان و پرستاران به ترتیب به روش سرشماری و تصادفی طبقه­ای از نوع نسبتی صورت گرفت. دانش و نگرش دانشجویان و پرستاران پیرامون سالمندی به ترتیب با استفاده از ابزارهایFAQ و KOP به روش خودگزارشی مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه تجلیل داده ها در نرم افزار 16 SPSS V. و با استفاده از آزمون‌های تی‌مستقل، آنالیز واریانس یک‌طرفه و همبستگی پیرسون انجام شد.
یافته‌ها: میانگین نمره دانش و نگرش در گروه دانشجویان به ترتیب 95/2±91/10 و07/13 ± 04/143و در گروه پرستاران02/3 ±72/10 و 15/12± 57/143 بود. تنها میانگین نمره دانش دانشجویان، در بعد روانی اجتماعی به لحاظ آماری بیشتر از پرستاران بود (03/0=P). و پرستاران در بعد قدردانی نگرش مثبت‌تری به سالمندان داشتند (02/0=P).
نتیجه‌گیرییافته‌ها حاکی از این است که برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها و برنامه‌های ضمن خدمت ارائه‌شده در بیمارستان‌ها درزمینهٔ سالمندی غنی نبوده و نتوانسته‌اند دانش دانشجویان و پرستاران را در این زمینه به سطح مطلوب برسانند. لذا با توجه به رشد پدیده سالمندی در جامعه، تجدیدنظر در برنامه‌های آموزشی موجود یک پیشنهاد جدی است.
واژه‌های کلیدی: دانش، نگرش، دانشجویان، پرستاران، سالمند
متن کامل [PDF 288 kb]   (934 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری سالمندی
دریافت: 1399/1/4 | پذیرش: 1399/2/1 | انتشار: 1399/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Packpour V, Allahverdi Mamaghani R, Kianian T. Comparison of Knowledge and attitude of Nursing Students and Nurses towards facts of aging period in 2019. joge 2020; 5 (1) :48-58
URL: http://joge.ir/article-1-376-fa.html

پاکپور وحید، اللهویردی ممقانی رامش، کیانیان تُکتَم. مقایسه دانش و نگرش دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل پیرامون حقایق دوران سالمندی در سال 1398. سالمندشناسی. 1399; 5 (1) :48-58

URL: http://joge.ir/article-1-376-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه سالمندشناسی Journal of Gerontology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645