[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
پروانه و مجوزهای نشریه::
برای داوران::
اطلاعات پرداخت هزینه::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Nursing Index
AWT IMAGE
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 54-46 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه عملکرد شناختی سالمندان تک زبانه و دو زبانه
فریبا تابع بردبار* ، فاطمه سادات شفیعی
دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده:   (1145 مشاهده)
چکیده
مقدمه: اختلالات شناختی یکی از مشکلات رایج دوران سالمندی است،  از این روی پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر چند زبانگی بر عملکرد شناختی سالمندان انجام گرفته است.
روش کار:  پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر زمانی گذشته­نگر و به لحاظ شیوه­ی گردآوری داده­ها به طرح­ علی_مقایسه­ای تعلق دارد که  به شیوه­ی میدانی جمع آوری گردید. جامعه آماری را  کلیه سالمندان (تک زبانه و دو زبانه) ساکن در خانه­های سالمندان تشکیل می­دادند که از بین آن­ها نمونه­ای شامل 60 نفر سالمند در نظر گرفته شد. ابزارهای اندازه گیری پژوهش نیز پرسشنامه وضعیت روان شناختی آزمون MMSE و پرسشنامه آزمون فراخنای حافظه فعال (WM) با تست اعداد معکوس (DBT)  بودند که بین افراد توزیع گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها در این پژوهش با توجه به سوالات و فرضیه­ها از آ ماره­های آمار توصیفی نظیر میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصد حداقل و حداکثر استفاده شده است. در سطح استنباطی از آزمون تحلیل واریانس تک متغیره استفاده شده است.
یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل داده­ها نشان داد که بین عملکرد شناختی و مولفه­های آن در گروه­های مورد مقایسه تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین یافته­ها نشان داد که بین فراخنای حافظه در دو گروه­ها تفاوت معناداری وجود دارد. به طور کلی میانگین عملکرد شناختی افراد دو زبانه از گروه افراد تک زبانه بیشتر بود.
نتیجه گیری:. مطابق یافته های پژوهش، فعالیت های ذهنی از جمله یادگیری زبان دوم تاثیر مثبتی بر عملکرد شناختی دارد و می­تواند باعث کاهش بیماری آلزایمر در افراد دو زبانه یا چند زبانه شود چراکه یادگیری زبان، منجر به رشد مهارت­های زبانی می­شود که نتیجه آن افزایش اطلاعات عمومی و عملکرد مغزی است و دو زبانگی منجر به ارتباط معنایی قوی تری با محیط پیرامون می شود. مواجهه با دو زبان به مقایسه ویژگی های نحوی و گرامری متفاوتی خواهد شد که به درک بیشتری از محیط می انجامد. گسترش زبان آموزی در سالهای جوانی و کودکی و استفاده مکرر از آن در کشور می­تواند برنامه مقابله ای خوبی جهت پیشگری از الزایمر در جمعیت سالمندی باشد
کلید واژه ها: چند زبانگی، عملکرد شناختی، سالمندان،تک زبانه، دو زبانه، فرآیندهای ذهنی.
واژه‌های کلیدی: .چند زبانگی، عملکرد شناختی، سالمندان، تک زبانه، دو زبانه، فرآیندهای ذهنی.
متن کامل [PDF 281 kb]   (484 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: مسائل ذهنی و روانشناختی سالمندان
دریافت: 1400/12/18 | پذیرش: 1401/5/23 | انتشار: 1401/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

tabe bordbar F, shafiee F S. Investigating the effect of multilingualism on Alzheimer's patients' cognitive function. joge 2022; 7 (2) :46-54
URL: http://joge.ir/article-1-556-fa.html

تابع بردبار فریبا، شفیعی فاطمه سادات. مقایسه عملکرد شناختی سالمندان تک زبانه و دو زبانه. سالمندشناسی. 1401; 7 (2) :46-54

URL: http://joge.ir/article-1-556-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه سالمندشناسی Journal of Gerontology
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645