مقدمه: بهزیستی روان شناختی یکی از مؤلفه های مهم سلامت روان در سالمندان است و مطالعه عوامل مؤثر بر آن مهم است. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش آمادگی برای یادگیری خودراهبر و منبع کنترل درونی در پیش بینی بهزیستی روان شناختی سالمندان ایرانی صورت گرفت.
روش: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه مردان و زنان بالای 60 سال در شهر اهواز بود. از میان این جمعیت، 126 سالمند (24 زن و 102 مرد) با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسش نامه آمادگی یادگیری خود راهبر ، پرسش نامه منبع کنترل درونی-بیرونی و مقیاس بهزیستی روان شناختی جمع آوری شد. دادهها با استفاده از روش های توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و رگرسیون چند متغیره با استفاده از نرم افزار آماری SPSS v.23 تحلیل گردید.
یافته ها: یافتههـای توصیفـی بیانگـر آن بـود کـه تعـداد 24 نفـر زن و 102 نفـر مـرد قـرار داشـتند کـه میانگیـن سـنی بدسـت آمـده از آنان 45/74 بود. همچنین نتایج نشان داد که آمادگی یادگیری خودمحور و منبع کنترل درونی با بهزیستی روان شناختی رابطه مثبت دارند (001/0P<). رگرسیون چند متغیره نشان داد که آمادگی برای یادگیری خودراهبر و منبع کنترل درونی از متغیرهای پیش بین بهزیستی روان شناختی سالمندان بشمار میروند و یادگیری خودراهبر نسبت به منبع کنترل درونی بر بهزیستی روان شناختی سالمندان اثر بیشتری دارد.
نتیجه گیری: براساس یافتههای پژوهش، متغیرهای منبع کنترل درونی و آمادگی برای یادگیری خودراهبر علاوه بر دارا بودن ارتباط با یکدیگر، بهزیستی روان شناختی را نیز در سالمندان پیش بینی می کنند.
Sevari K, Savari Y. Investigating the role of self-directed learning readiness and the internal locus of control in predicting the psychological well-being of the elderly. joge 2021; 5 (4) :34-42 URL: http://joge.ir/article-1-395-fa.html
سواری کریم، سواری یاسمن. بررسی نقش آمادگی برای یادگیری خودراهبر و منبع کنترل درونی در پیش بینی بهزیستی روان شناختی سالمندان. سالمندشناسی. 1399; 5 (4) :34-42