بررسی نقش آمادگی برای یادگیری خودراهبر و منبع کنترل درونی در پیش بینی بهزیستی روان شناختی سالمندان
|
کریم سواری* ، یاسمن سواری |
دانشگاه پیام نور |
|
چکیده: (2493 مشاهده) |
مقدمه: بهزیستی روان شناختی یکی از مؤلفه های مهم سلامت روان در سالمندان است و مطالعه عوامل مؤثر بر آن مهم است. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش آمادگی برای یادگیری خودراهبر و منبع کنترل درونی در پیش بینی بهزیستی روان شناختی سالمندان ایرانی صورت گرفت.
روش: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه مردان و زنان بالای 60 سال در شهر اهواز بود. از میان این جمعیت، 126 سالمند (24 زن و 102 مرد) با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسش نامه آمادگی یادگیری خود راهبر ، پرسش نامه منبع کنترل درونی-بیرونی و مقیاس بهزیستی روان شناختی جمع آوری شد. دادهها با استفاده از روش های توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و رگرسیون چند متغیره با استفاده از نرم افزار آماری SPSS v.23 تحلیل گردید.
یافته ها: یافتههـای توصیفـی بیانگـر آن بـود کـه تعـداد 24 نفـر زن و 102 نفـر مـرد قـرار داشـتند کـه میانگیـن سـنی بدسـت آمـده از آنان 45/74 بود. همچنین نتایج نشان داد که آمادگی یادگیری خودمحور و منبع کنترل درونی با بهزیستی روان شناختی رابطه مثبت دارند (001/0P<). رگرسیون چند متغیره نشان داد که آمادگی برای یادگیری خودراهبر و منبع کنترل درونی از متغیرهای پیش بین بهزیستی روان شناختی سالمندان بشمار میروند و یادگیری خودراهبر نسبت به منبع کنترل درونی بر بهزیستی روان شناختی سالمندان اثر بیشتری دارد.
نتیجه گیری: براساس یافتههای پژوهش، متغیرهای منبع کنترل درونی و آمادگی برای یادگیری خودراهبر علاوه بر دارا بودن ارتباط با یکدیگر، بهزیستی روان شناختی را نیز در سالمندان پیش بینی می کنند. |
|
واژههای کلیدی: بهزیستی روان شناختی، سالمندی، آمادگی برای یادگیری خودراهبر، منبع کنترل |
|
متن کامل [PDF 254 kb]
(613 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
مسائل اجتماعی سالمندان دریافت: 1399/3/9 | پذیرش: 1399/4/29 | انتشار: 1399/7/10
|
|
|
|