[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
پروانه و مجوزهای نشریه::
برای داوران::
اطلاعات پرداخت هزینه::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Nursing Index
AWT IMAGE
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 7، شماره 4 - ( زمستان 1401 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 100-89 برگشت به فهرست نسخه ها
کیفیت خدمات اماکن ورزشی-تفریحی شهرداری مشهد با رویکرد شهر دوستدار سالمند در سال
زینت ابراهیمی ، هلن نظری ، پریوش پیرکی*
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دره شهر
چکیده:   (1055 مشاهده)
مقدمه:  رشد جهانی جمعیت سالمندان برای ارائه‌کنندگان خدمات بهداشتی و درمانی و جامعه‌ای که سالمندان در آن زندگی می‌کنند یک چالش مهم محسوب می‌گردد؛ لذا هدف پژوهش حاضر بررسی کیفیت خدمات اماکن ورزشی-تفریحی شهرداری مشهد با رویکرد شهر دوستدار سالمند در سال 1398 بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا میدانی محسوب می­شود. جامعه آماری شامل سالمندان 60 سال به بالا ساکن شهر مشهد در سال 1398 بود. با استفاده ازشیوه نمونه­گیری کوکران، و با توجه به جمعیت کل افراد 60 سال به بالا ساکن شهر مشهد (22481 نفر) حجم نمونه 378 نفر به صورت نمونه گیری خوشه ای تعیین شدند. از پرسشنامه­های مشخصات جمعیت‌شناسی، پرسشنامه وضعیت اجتماعی-اقتصادی و پرسشنامه سنجش کیفیت خدمات پاراسورمان و همکاران استفاده شد. از آزمون‌های آماری کولموگروف اسمیرنوف،آزمون­های ناپارامتری ویلکاکسون، رتبه­بندی فریدمن، اندازه­گیری مکرر و آزمون تعقیبی بن­فرونی برای تجزیه و تحلیل داده­ها استفاده شد. مقدار احتمال 05/0=α، در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: نتایج نشان دادند که از بین ابعاد پنج­گانۀ کیفیت خدمات مدل سروکوال، بعد تضمین (70/0±73/3) در رده اول و بعد همدلی (08/1±32/3) در رده­ پنجم قرار گرفتند. همچنین در مقایسه بین امتیاز ادراکات و انتظارات در همۀ ابعاد، شکاف منفی وجود داشت. بیشترین شکاف منفی (747/0-) مربوط به بعد تضمین بود. ابعاد قابلیت اعتماد (708/0-) عناصر­عینی (685/0-) همدلی (496/0-) و پاسخگویی (400/0-) نیز به ترتیب در رتبه­های بعدی بودند.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتیجۀ پژوهش حاضر مبنی بر وجود شکاف منفی در کیفیت خدمات اماکن ورزشی، می­توان گفت برنامه­ها و خدمات اماکن ورزشی شهرداری مشهد انتظارات سالمندان را برآورده نکرده است. نتایج نشان می­دهند که درک از کیفیت خدمات با توجه به جنس و گروه­های سنی شرکت کننده متفاوت است.


 
واژه‌های کلیدی: امکانات ورزشی شهرداری، سالمندان، شهر دوستدار سالمند، کیفیت خدمات
متن کامل [PDF 352 kb]   (280 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: سالمندی سالم و فعال
دریافت: 1401/11/28 | پذیرش: 1401/12/15 | انتشار: 1401/12/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimi Z, NAzari H, Piraki P. The service quality of sport-entertainment facilities of Mashhad municipality with the approach of an elderly-friendly city in 2018. joge 2023; 7 (4) :89-100
URL: http://joge.ir/article-1-618-fa.html

ابراهیمی زینت، نظری هلن، پیرکی پریوش. کیفیت خدمات اماکن ورزشی-تفریحی شهرداری مشهد با رویکرد شهر دوستدار سالمند در سال. سالمندشناسی. 1401; 7 (4) :89-100

URL: http://joge.ir/article-1-618-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( زمستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه سالمندشناسی Journal of Gerontology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645