استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده: (254 مشاهده)
مقدمه: نشخوار فکری یکی از عواملی است که می تواند در دوران سالمندی تاثیر بسزایی بر سلامت روان و کیفیت زندگی داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی یادگیری راهبردهای شناختی مبتنی بر حلمسأله بر نشخوار فکری مردان سالمند استان کرمانشاه انجام شده است. روش کار: روش پژوهش شبه آزمایشی و طرح آن از نوع پیش آزمون – پس آزمون و جامعه آماری شامل مراجعین مرد سالمندیست که بر اساس نتایج تست روانشناسی ابتلاء به نشخوار فکری ایشان محرز گردیده است. نمونه آماری مورد مطالعه 24 مرد با دامنه سنی 60 – 65 که بر اساس روش "نمونه گیری در دسترس" انتخاب شده اند و به تصادف در گروههای 12 نفره آزمایش و کنترل جایدهی شده اند. ارزیابی و پیش آزمون در هر دو انجام گردید و مضافاً گروه آزمایش طی 8 جلسه 45 دقیقه ای هفته ای (متناسب با استاندارد زمان مشاوره) تحت آموزش و یادگیری قرار گرفته اند. به منظور ارزیابی متغییر نشخوار فکری از پرسشنامه نشخوار فکری نولن – هوکسما و مورو استفاده شده است و داده ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کو واریانس تک متغییره تحلیل شدند. یافته ها: نتایج حاصل مؤید این می باشد که بین میانگین نمره های نشخوار فکری گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون تفاوت معنا دار و بعبارتی مداخله یادگیری راهبردهای شناختی باعث کاهش نشخوار فکری در مردان سالمند به میزان 36 درصد گردیده است. نتیجه گیری: لذا با توجه به مطالعه حاضر می توان چنین بیان کرد که آموزش راهبردهای شناختی مبتنی بر حلمسأله، نشخوار فکری را کاهش می دهد.
Kaboodi M. The Effectiveness of Cognitive Problem-Solving Strategies on Rumination in Elderly Men. joge 2025; 10 (2) URL: http://joge.ir/article-1-747-fa.html
کبودی مهناز. اثربخشی یادگیری راهبردهای شناختی مبتنی بر حل مسأله بر نشخوار فکری مردان سالمند. سالمندشناسی. 1404; 10 (2)