کیفیت خدمات اماکن ورزشی-تفریحی شهرداری مشهد با رویکرد شهر دوستدار سالمند در سال
|
زینت ابراهیمی ، هلن نظری ، پریوش پیرکی* |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دره شهر |
|
چکیده: (1086 مشاهده) |
مقدمه: رشد جهانی جمعیت سالمندان برای ارائهکنندگان خدمات بهداشتی و درمانی و جامعهای که سالمندان در آن زندگی میکنند یک چالش مهم محسوب میگردد؛ لذا هدف پژوهش حاضر بررسی کیفیت خدمات اماکن ورزشی-تفریحی شهرداری مشهد با رویکرد شهر دوستدار سالمند در سال 1398 بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا میدانی محسوب میشود. جامعه آماری شامل سالمندان 60 سال به بالا ساکن شهر مشهد در سال 1398 بود. با استفاده ازشیوه نمونهگیری کوکران، و با توجه به جمعیت کل افراد 60 سال به بالا ساکن شهر مشهد (22481 نفر) حجم نمونه 378 نفر به صورت نمونه گیری خوشه ای تعیین شدند. از پرسشنامههای مشخصات جمعیتشناسی، پرسشنامه وضعیت اجتماعی-اقتصادی و پرسشنامه سنجش کیفیت خدمات پاراسورمان و همکاران استفاده شد. از آزمونهای آماری کولموگروف اسمیرنوف،آزمونهای ناپارامتری ویلکاکسون، رتبهبندی فریدمن، اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. مقدار احتمال 05/0=α، در نظر گرفته شد.
یافتهها: نتایج نشان دادند که از بین ابعاد پنجگانۀ کیفیت خدمات مدل سروکوال، بعد تضمین (70/0±73/3) در رده اول و بعد همدلی (08/1±32/3) در رده پنجم قرار گرفتند. همچنین در مقایسه بین امتیاز ادراکات و انتظارات در همۀ ابعاد، شکاف منفی وجود داشت. بیشترین شکاف منفی (747/0-) مربوط به بعد تضمین بود. ابعاد قابلیت اعتماد (708/0-) عناصرعینی (685/0-) همدلی (496/0-) و پاسخگویی (400/0-) نیز به ترتیب در رتبههای بعدی بودند.
نتیجهگیری: با توجه به نتیجۀ پژوهش حاضر مبنی بر وجود شکاف منفی در کیفیت خدمات اماکن ورزشی، میتوان گفت برنامهها و خدمات اماکن ورزشی شهرداری مشهد انتظارات سالمندان را برآورده نکرده است. نتایج نشان میدهند که درک از کیفیت خدمات با توجه به جنس و گروههای سنی شرکت کننده متفاوت است.
|
|
واژههای کلیدی: امکانات ورزشی شهرداری، سالمندان، شهر دوستدار سالمند، کیفیت خدمات |
|
متن کامل [PDF 352 kb]
(287 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
سالمندی سالم و فعال دریافت: 1401/11/28 | پذیرش: 1401/12/15 | انتشار: 1401/12/10
|
|
|
|